Razgovor o zapovijedi
Ovaj razgovor o najvećoj zapovijedi koji se odvija između zakonoznanca i Isusa nastavlja se na dva prethodna, a sva tri imaju zajednički cilj: osporiti Isusovo učenje. U prvome su razgovoru farizeji postavili Isusu pitanje je li dopušteno dati porez caru (Mt 22,15-22) i dobili neočekivani odgovor. Inicijatori drugoga razgovora bili su saduceji koji su imali nedoumice u pogledu uskrsnuća (Mt 22,23-33). Organizatori trećega razgovora su ponovno farizeji čije pitanje prenosi neimenovano zakonoznanac. Sva tri započinju istim obraćanjem Isusu: „Učitelju…“ Sva tri razgovora započinju pitanjem upućenim Isusu. Isus kao da je na ispitu. I svaki put njegovi odgovori odražavaju superiornost njegova učenja jer on svojim odgovorima razotkriva skrivene namjere religijskih autoriteta koji ga žele „uhvatiti u riječi“ da bi pobili njegovo učenje.
U razgovoru koji je središte današnjeg evanđeoskog ulomka riječ je o zapovijedi. Zakonoznanac sa skrivenom namjerom (da ga iskuša), ali vrlo izravno postavlja Isusu pitanje: »Učitelju, koja je zapovijed najveća u Zakonu?« Isus odgovara citirajući molitvu Shema Israel – Čuj Izraele (usp. Pnz 6,5) koju svaki pobožni Židov izgovara ujutro i navečer. U tome smislu ističe da je ljubiti Boga prva i najvažnija zapovijed. Iako nije upitan koja bi zapovijed bila po svojoj važnosti nakon ove, Isus sam dodaje drugu i pritom citira Lev 19,18 gdje piše: Ljubi bližnjega svoga kao sebe samoga. Ove zapovijedi poistovjećuje. Nema među njima značajne razlike. O tim dvjema „vise Zakon Proroci“.
Ljubav prema Bogu i prema bližnjemu temelj su i polazište razumijevanja svih zapovijedi koje iz njih proizlaze. Pritom ne znači da oni koji vrše ove dvije automatski ispunjavaju i sve ostale. Isus ne sastavlja listu na kojoj bi zapovijedi bile rangirane prema važnosti, već zakonoznancu koji mu postavlja pitanje o najvećoj zapovijedi daje usmjerenje za ispravno razumijevanje zapovijedi.
Ljubav – to je prva i najveća zapovijed, pokretačka snaga u vršenju svih drugih zapovijedi. Ljubav je temelj i središte kršćanstva. Bog je prvi ljubio nas i svoju nam ljubav objavio u Kristu. Zašto ljubav može biti zapovijed? Na ovo je pitanje odgovorio papa Benedikt XVI: „Budući da je Bog prvi ljubio nas (usp. 1 Iv 4,10), ljubav sada nije zapovijed, već je odgovor na dar ljubavi kojom nam Bog dolazi ususret.“
Razmišljanje uz evanđelje 30. nedjelje kroz godinu (Mt 22,36-40), god. A