“Ne boj se uzeti k sebi Mariju, ženu svoju”
Na Četvrtu nedjelju došašća ove godine slušamo evanđeoski ulomak iz Matejeva evanđelja nazvan "navještenje Josipu". Možda bi bolji naslov bio "objašnjenje Josipu" obzirom na sadržaj koji donosi. Prvi nas naslov odmah podsjeća na navještenje Mariji koje se nalazi u Lukinom evanđelju (Lk 1, 26-38). Ovaj paralelizam pomaže nam shvatiti da je u oba slučaja u stvari u centru događaj utjelovljenja Isusa, Sina Božjega. Matej u tekstovima o njegovu rođenju stavlja naglasak na Josipa, muža Marijina, a Luka na Mariju, zaručnicu Josipovu.
Josip dolazi iz Davidov loze, a iz nje je prema proroštvima trebao doći Mesija, Spasitelj. On vjerojatno nije nikada pomislio da bi mogao postati zemaljski otac samoga Mesije. Živio je po Zakonu. Zato ga Matej opisuje kao pravednoga. Imao je već i zaručnicu koja se zvala Marija. Ali sve se pomalo zakompliciralo kad se u njihovu zaručničku vezu umiješao Duh Sveti. Prije nego su počeli zajednički život kao muž i žena, Marija je ostala trudna. Josip je to saznao i budući da ju nije htio javno prokazati, a znao je da dijete nije njegovo, potajno je odlučio napustiti ju. Zakon je nalagao da se takve prestupnice kamenuje. A kamenovanje je skoro nemoguće preživjeti. Odlukom da ju potajno napusti Josip u biti spašava njezin život, ali i život djeteta kojega ona već nosi. Ova je odluka plod njegove pravednosti, one koja je veća od zakonske. Suočen s misterijem u kojemu se našla njegova zaručnica, a koji on očito po ljudsku ne može razumijeti, odlučuje učiniti onako kako je najbolje za oboje, odnosno za sve troje.
Dok je Josip osnovao i kovao svoj plan napuštanja Marije, u snu mu dolazi anđeo Gospodonji. Anđeo je poslanik Božji. Po anđelu mu progovara zapravo sam Bog. Josip prima riječi ohrabrenja: "Ne boj se uzeti k sebi Mariju, ženu svoju". Zatim dobiva i objašenje što se Marijom dogodilo: "Što je u njoj začeto, doista je od Duha Svetoga." A na posljetku dobiva i zadatak: "Rodit će sina, a ti ćeš mu nadjenuti ime Isus jer će on spasiti narod svoj od grijeha njegovih." Josip na Božji zahvat u njegov život, u koji je uveden radi plana koji Bog ima s njegovom zaručnicom, odabranom da bude Majkom Sina Božjega, ne odgovara ni jednom riječju već djelom. Uzima k sebi Mariju, a time uzima i Isusa kojemu po rođenju nadijeva to ime.
Isus znači Bog spašava. Ne spašavamo se dakle po onome što mi činimo, pa bilo to brdo dobrih djela i odricanja, nego se spašavamo po onome što Bog čini za nas. A on se utjelovio radi nas i našeg spasenja. Postao je Emanuel-Bog s nama! Isus je nam je postao toliko blizak da je uzeo naše ljudsko tijelo kako bi nam pokazao da je Bog s nama i nastavlja biti s nama.
Mariji je anđeo navijestio plan koji Bog ima s njom i na koji je ona u vjeri pristala, a Josipu je posredovao Božju poruku i pomogao mu da prihvati Božje djelovanje u svome životu. U iščekivanju Božića, utecimo se u zagovor Mariji, službenici Gospodinovoj i pravednome Josipu, da po njihovu zagovoru otvorena srca primimo Boga koji dolazi da nas spasi i koji je zauvijek Emanuel - Bog s nama!